6. třída – aktivita odučena 3. 2. 2014
- projevil se problém stanovit své dobré vlastnosti
- film shlédli se zaujetím
Otázky:
- Jak to, že si jako talent vybrali zrovna jí, kde ji našli?
- Proč Alena propadala ve škole?
- Děti zajímala role otce v rodině, nijak výrazně tam nevystupoval.
Diskuse: probrali jsme problém šikany. Sama jsem se na příkladech z vlastní zkušenosti snažila žákům ukázat, že dané téma nemá být tabu, protože může potkat kohokoliv a zanechá v člověku následky na dlouhé roky.
V dopisech se většina dětí věnovala problému Aleny. Vyskytl se jeden velmi osobní dopis, kdy dokonce žákyně napsala, že se jedná o její osobní zkušenost, s prosbou, abych uvedené nikde nesdělovala a nečetla.
7. třída – aktivita odučena 6. 2. 2014
- opět problém najít na sobě kladné hodnocení (snad se bojí chlubit?)
- většina věcí se týkala povahy, učení, jen někteří u sebe hodnotili vzhled
Po projekci filmu otázky:
- Proč žijí v Německu?
- Život německé menšiny v Německu
- Vysvětlení co je to ramadán
V diskuzi opět podobně jako v 6. třídě probrán problém šikany a její aspekty.
Dopisy:
- Alenin prospěch dali do souvislosti s prospěchem ve škole – propadnutí jako následek šikany a stresu
- Jídlo jako reakce na stres, následné přibírání na váze
- V dopisech se snažili najít řešení – usmíření, pochopení, pozvánka na vystoupení apod.
- Ze skutečných zážitků popsána zkušenost šikany jeden rok ve škole jako pocit: „rok bez existence“
- V jednom případě dokonce tři příklady posmívání u kluka
- Velmi dobrý podklad pro sledování situace ve třídě
8. třída – aktivita odučena 4. 2. 2014
Otázky:
- Váha jako dědičnost
- Vysvětlení ramadánu
Diskuze: podobně jako v ostatních třídách
Dopisy: především i v osobních problémech poukaz na dědičnost. Tato třída neprojevila velkou aktivitu, i když film sledovali se zaujetím a následná diskuse byla také dosti živá.
9. třída – aktivita odučena 5. 2. 2014
Na začátku promítání se při prvním pohledu na Alenu začali děti smát. V průběhu projekce bylo vidět, jak se jejich pohled na ní mění, zejména když popisovala své pocity.
V diskusi po skončení filmu zazněla dokonce ze strany jednoho žáka výtka vůči těm, co se na začátku zasmáli. Probrali jsme problém šikany a problém posuzování člověka na první pohled.
Dopisy:
- Připomínali Aleninu sestru – její nemoc, náklady na léčení
- Jídlo jako reakce na stres
- Snaha poukázat v dopise na dobré vlastnosti a schopnosti Aleny
- Snaha o pochopení lidí
- Mít rád člověka takového, jaký je
- V této třídě se neobjevila žádná osobní zkušenost, i když vím, že se problémy ve třídě dříve vyskytly
Ve všech třídách děti dávali přednost napsat dopis jako domácí práci. Myslím, že doma v soukromí se dokázali více otevřít, měly více pocit soukromí a anonymity.